Burgerservicenummer aanvragen (niet-ingezetenen)

Direct regelen

Verblijft u korter dan 4 maanden in Nederland? En heeft u in deze periode een burgerservicenummer (BSN) nodig? Dan kunt u zich bij de gemeente Terneuzen laten registeren.

Dit kan op afspraak aan de publieksbalie in Terneuzen. Routebeschrijving
Terneuzen is één van de 18 gemeenten in Nederland waar dit kan. De inschrijving is gratis.
De andere 17 gemeenten zijn: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Doetinchem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Utrecht, Venlo en Zwolle.

Wilt u langer dan 4 maanden in Nederland verbljiven? Dan moet u zich inschrijven in de gemeente waar u woont.

Voorwaarden

  • U verblijft niet langer dan vier maanden in Nederland
  • U heeft een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart)

Aanvraag

  1. U maakt een afspraak aan de publieksbalie in Terneuzen.
  2. U komt zelf langs op de afspraak.
  3. U ontvangt het burgerservicenummer (BSN) direct na inschrijving aan de publieksbalie.

Inschrijving door werkgevers (groep)

Wilt u als werkgever een grotere groep niet-ingezetenen (meer dan 10 personen) tegelijk laten inschrijven? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0115.

Hypotheek aanvragen

Heeft u een BSN nodig voor het aanvragen van een hypotheek? Dan kunt u bij ons terecht om alvast een BSN te krijgen. We schrijven u dan in als niet-ingezetene. Hiervoor maakt u een afspraak. Nadat u verhuisd bent naar Nederland, schrijft u zich (opnieuw) in bij de gemeente waar u gaat wonen.

Aanvragen AOW-uitkering

U woont in het buitenland en heeft u geen BSN? Dan schrijft de Sociale Verzerkingsbank (SVB) u in. De SVB geeft aan u een BSN. U hoeft niet naar Nederland te reizen om het BSN bij de SVB te verkrijgen.

Minderjarigen

Bent u 16 jaar of ouder? Dan mag u zelf een BSN bij ons aanvragen.
Bent u jonger dan 16 jaar, dan is toestemming nodig van een ouder/gezaghouder of andere wettelijk vertegenwoordiger. De ouder/gezaghouder moet samen met u aanwezig zijn bij de aanvraag. Als bewijs moet u een geboorteakte meenemen.