Huwelijk / partnerschap regelen

Hieronder vindt u een stappenplan voor het melden van uw voorgenomen huwelijk of partnerschap. U kunt bijna alle stappen online met ons regelen.

  1. Beschikbare datum en plaats controleren
    U kunt de datum en tijdstip controleren maar nog niet vastleggen. U moet eerst allebei een Melding voorgenomen huwelijk / partnerschap doorgeven. Daarna kunt u een datum en tijdstip vastleggen.
  2. Melding voorgenomen huwelijk partner 1
    U heeft uw DigiD nodig bij het invullen van het formulier. U ontvangt per e-mail een bevestiging met een zaaknummer. Na het invullen van het formulier logt u uit met DigiD en kan uw partner inloggen met DigiD voor stap 3.
  3. Melding voorgenomen huwelijk partner 2
    U heeft uw DigiD nodig bij het invullen van het formulier. Als u zojuist het vorige formulier heeft ingevuld, dan moet u eerst uitloggen op de DigiD-account van uw partner. Pas daarna kunt u inloggen met uw eigen DigiD. U ontvangt per e-mail een bevestiging met een zaaknummer.
  4. Datum en plaats vastleggen
    U kiest de gewenste datum en plaats en betaalt direct bij het boeken met ideal of creditcard. Bij het boeken vragen wij om de zaaknummers van uw beide Meldingen voorgenomen huwelijk / partnerschap. U ontvangt per e-mail een bevestiging van uw boeking.
  5. Gebruik andere achternaam
    Op deze pagina krijgt u meer informatie over de mogelijkheid om de achternaam van uw partner te gaan gebruiken. U heeft uw DigiD nodig bij het invullen van het bijbehorende formulier.
  6. Getuigen opgeven
    U heeft uw DigiD nodig bij het invullen van het formulier. Daarnaast heeft u een foto of scan nodig van het legitimatiebewijs van uw getuigen. Uiterlijk twee weken voor de ceremoniedatum moet u de getuigen aan ons doorgeven.
  7. Trouwboekje bestellen
    U heeft uw DigiD nodig bij het invullen van het formulier. Tijdens het invullen van het formulier, krijgt u een foto te zien van de twee verschillende boekjes waaruit u kunt kiezen.
  8. Muziek inleveren
    U kunt aan de publieksbalie een cd inleveren.

Algemeen

Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, moet u hiervan een melding maken. Vanaf 2 weken na de melding kunt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. De melding is 1 jaar geldig. U gebruikt het digitale formulier Melding voorgenomen huwelijk of partnerschap om uw verzoek door te geven.

Huwelijksvoltrekking

In de gemeente Terneuzen kunt u kiezen uit verschillende trouwlocaties. Kijk op de pagina Trouwlocaties voor informatie, foto's en de kosten van de verschillende locaties.
Huwelijken en geregistreerde partnerschappen voltrekken wij tussen 9.00 en 16.00 uur. Op zondagen en officiële feestdagen kunt u niet trouwen of uw partnerschap registreren.

Gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap

Dinsdagmorgen kunt u om 9.00 uur en 9.45 uur, gratis trouwen of een gereigistreerd partnerschap aangaan in het stadhuis van Terneuzen. Bij de ceremonie is geen toespraak, maar alleen de wettelijke bepalingen. Voor de ceremonie wijst de gemeente een ambtenaar toe. Muziek is niet toegestaan. De ceremonie duurt ongeveer 5 minuten.

Getuigen

U moet minimaal twee en maximaal vier getuigen per huwelijk of partnerschap opgeven. Als u geen getuigen heeft of deze niet zelf wilt aandragen (bijvoorbeeld in verband met privacy), dan kan de gemeente hier voor zorgen. Getuigen van de gemeente kosten € 34,50 per getuige. Het doorgeven van uw getuigen doet u via ons digitale formulier Getuigen opgeven. U heeft uw DigiD nodig bij het invullen van het formulier. Daarnaast heeft u een foto of scan nodig van het legitimatiebewijs van uw getuigen. Uiterlijk twee weken voor de ceremoniedatum moet u de getuigen aan ons doorgeven.

Muziek

U kunt tijdens de huwelijksplechtigheid muziek (laten) afspelen. Dit kan bij binnenkomst in de trouwzaal, bij het ondertekenen van de akten en/of bij het vertrek uit de trouwzaal. U kunt dus maximaal drie verschillende nummers laten afspelen. Als u kiest voor een gratis ceremonie, dan mag u geen muziek afspelen.

Aan de publieksbalie kunt u een cd inleveren, zodat wij de cd vooraf kunnen testen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Graag de volgende gegevens noteren op het cd-hoesje:

  • Uw naam;
  • Uw ceremoniedatum;
  • Uw telefoonnummer;
  • Welk nummer wij bij welk moment moeten afspelen.

Parkeerontheffingen

U ontvangt een paar weken voor de ceremonie het gewenste aantal parkeerontheffingen. Hiermee kunnen uw gasten bij de huwelijkslocatie parkeren. Bij het vastleggen van de huwelijkslocatie kunt u aangeven hoeveel parkeerontheffingen u wilt hebben.

Trouwboekje

  • Trouwboekje (normale uitvoering, wit plastic omslag): € 20,00
  • Trouwboekje (luxe uitvoering, bruin lederen omslag): € 40,00

De keuze voor een trouwboekje kunt u aan ons doorgeven via het digitale formulier Trouwboekje bestellen. U heeft uw DigiD nodig bij het invullen van het formulier. Tijdens het invullen van het formulier, krijgt u een foto te zien van de twee verschillende boekjes. Het trouwboekje betaalt u aan het einde van het digitale formulier via ideal of creditcard.

Trouwambtenaar

Een trouwambtenaar voltrekt de ceremonie. Er zijn in onze gemeente vier trouwambtenaren waaruit u kunt kiezen. Op de pagina Trouwambtenaren stellen zij zich aan u voor. Het is ook mogelijk om de ceremonie te laten voltrekken door iemand die u zelf kiest. Bijvoorbeeld familie of vrienden. Hier zijn extra kosten aan verbonden, omdat deze persoon hiervoor beëdigd moet worden. De kosten voor de beëdiging zijn € 231,00.
Bij het vastleggen van de trouwdatum kunt u aangeven welke wensen u heeft met betrekking tot de trouwambtenaar. Als u kiest voor een eigen trouwambtenaar dan nemen wij contact met u op voor de beëdiging en betaling.

Trouwen op huwelijkse voorwaarden

Trouwen op huwelijkse voorwaarden is bedoeld om elkaar financiële risico’s te besparen. Vooral wanneer een van beiden zelfstandig ondernemer is of een vrij beroep uitoefent. Het beste moment voor het opmaken van een notariële akte waarin u de huwelijksvoorwaarden vastlegt, is vóór het huwelijk. Later kan ook, maar dan is het aanzienlijk duurder. Informatie verkrijgt u bij elk notariskantoor.

Verblijfsvergunning voor bepaalde tijd

Bezit u niet de Nederlandse nationaliteit of bent u geen gemeenschapsonderdaan? Dan is het van belang dat u een geldige verblijfsvergunning regulier of asiel voor onbepaalde tijd heeft. Heeft u dit niet, neem dan telefonisch contact met ons op. U kunt ons bereiken via tel. 14 0115. (Dit telefoonnummer heeft maar 6 posities.)

Woonachtig buiten Nederland

Bent u Nederlander en woont u beide in het buitenland? En wilt u in Nederland trouwen of uw partnerschap laten registreren? Dan moet u contact opnemen met de gemeente Den Haag. Zij regelen de melding als u beiden buiten Nederland woont. De aanvraagprocedure is afhankelijk van uw persoonlijke situatie.
Als een van de echtgenoten wel in Nederland woont, dan hoeft u niet naar Den Haag. U kunt uw voorgenomen huwelijk / partnerschap dan melden bij de gemeente waar u de ceremonie wilt voltrekken. Heeft een van de partners geen digid? Maakt dan een afspraak om bij ons aan de balie langs te komen.

Trouwen in het buitenland

Als u in Nederland woont en u wilt trouwen in het buitenland, dan moet u een aantal zaken regelen. In ieder geval hoeft u geen melding voorgenomen huwelijk te doen in Nederland. Waar u wel allemaal aan moet denken kunt u nalezen op de website van de rijksoverheid. Daarnaast kunt u op onze website meer informatie vinden over de onderwerpen verklaring van huwelijksbevoegdheid en buitenlands huwelijk registreren.