Campagne ‘Wat heb je aan €30.000,- als daarna...?’ bereikte veel havenmedewerkers

De afgelopen weken liep de campagne ‘Wat heb je aan €30.000,- als daarna...?’ in de havens van Moerdijk, Terneuzen en Vlissingen/Borsele. De campagne richtte zich op havenmedewerkers. Zij zijn regelmatig getuige van verdachte activiteiten of worden benaderd voor 'hulp' in ruil voor geld. Om ervoor te zorgen dat ze hier geen gehoor aan geven en zaken melden, startte de campagne op Facebook en Instagram.

De diverse drugsvangsten van de afgelopen tijd bewijzen dat de campagne nodig is. Wegkijken van verdachte activiteiten of hulp bieden bij drugssmokkel kan verleidelijk zijn. Vooral wanneer er veel geld wordt geboden. Maar de prijs die je uiteindelijk betaalt, kan hoog oplopen. De boodschap van de campagne was dan ook: “Wat heb je aan 30.000 euro als…?” en dan volgden uitspraken als “…je daarna in de bak belandt?” of “…criminelen je daarna naar huis volgen?”

Resultaten

Gerben Dijksterhuis, voorzitter van de Havendriehoek is tevreden met de resultaten van de campagne. “Havenmedewerkers zijn moeilijk te bereiken, maar we zien dat social media hiervoor een geschikte weg zijn. We hebben ruim 85.000 mensen kunnen bereiken, iets om trots op te zijn. Nu is het tijd voor een evaluatie. In 2022 zetten we opnieuw een soortgelijke campagne in om havenmedewerkers weerbaarder te maken tegen ondermijnende criminaliteit!”

Programma Veilige Zeehavens

De campagne ‘Wat heb je aan 30.000 euro als daarna….’ is onderdeel van het programma Veilige Zeehavens waarin publieke en private partners samenwerken om criminaliteit in de havens te voorkomen, te herkennen en te melden. Deelnemers zijn havenbedrijven North Sea Port en Port of Moerdijk, gemeenten Borsele, Vlissingen, Moerdijk en Terneuzen, Douane, Openbaar Ministerie, Politie, Koninklijke Marechaussee, ondersteund door Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland. Meer informatie over het programma is te vinden op www.veiligezeehavens.nl