Veranderingen in baliedienstverlening gemeente Terneuzen

De gemeente Terneuzen verandert vanaf 4 maart 2019 de baliedienstverlening. In Axel gaat de publieksbalie iedere woensdag open. De gemeente stopt met de baliedienstverlening op afspraak in Sas van Gent. De gemeente past de dienstverlening aan omdat de korte baliebezoeken met 80% afnemen. Vanwege veiligheidsaspecten kunnen reisdocumenten en rijbewijzen in het vervolg alleen afgehaald worden in Terneuzen.

De gemeente wil haar dienstverlening goed, efficiënt en op een moderne manier organiseren. Door terugloop van baliebezoek en door veiligheidseisen, kan de huidige dienstverlening niet op dezelfde wijze worden voortgezet. De gemeente vindt verandering voor de publieksbalies daarom nodig en verantwoord.

Minder contacten
De gemeente heeft lange tijd gewerkt via baliedienstverlening in Sas van Gent en Axel om op die manier – naast de balie in Terneuzen – extra service dichtbij huis te bieden aan inwoners. De baliecontacten zijn door digitalisering al minder geworden en nemen in maart sterk af. Dat komt omdat de doelgroep boven 18 jaar inmiddels een reisdocument heeft met een geldigheid van 10 jaar (voorheen 5 jaar). Een grote groep heeft daardoor vele jaren geen baliebezoek nodig.

Sas van Gent en Axel
Geschat wordt dat er straks wekelijks in Sas van Gent gemiddeld maar één klant langs hoeft te komen, terwijl de balie nu een dagdeel beschikbaar is per week. Voor Axel wordt verwacht dat 6,5 uur aan wekelijkse dienstverlening nodig is. Deze gemeentelijke locatie is momenteel nog alle werkdagen open.

Kosten voor veiligheid
De organisatie van de publieksbalies moet voldoen aan strikte veiligheidseisen. Het doorgaan met meerdere balies op dezelfde manier vraagt hoge investeringen en meer inzet van personeel (van enkele naar dubbele bezetting). De gemeente heeft daarom besloten om de locatie in Axel wel een dag per week open te houden, maar dat rijbewijzen en reisdocumenten hier niet meer afgehaald kunnen worden. Dit kan vanwege de veiligheidsaspecten in het vervolg alleen in Terneuzen. Het aanvragen kan wel nog steeds in Axel.

Efficiënt
De digitale balie op www.terneuzen.nl biedt steeds meer mogelijkheden om 24 uur per dag digitaal zaken te regelen met de gemeente. Uiteraard zijn baliecontacten nog steeds nodig. Een deel van inwoners zal verder moeten reizen om bijvoorbeeld een rijbewijs af te halen. De gemeente denkt dat de reistijd en het feit dat dit meestal maar eens per tien jaar nodig is, voor de meeste inwoners geen knelpunt is. Voor de doelgroep die mindervalide is, kan WMO-taxivervoer (strippenkaart) ingezet worden. Bij inwoners in verzorgingstehuizen gaat de gemeente nu al op bezoek. Dit blijft zo. Verder onderzoekt de gemeente de vraag naar en haalbaarheid van (betaalde) thuisbezorging van reisdocumenten en rijbewijzen.

Evaluatie
De gemeente zal de ervaringen met de gewijzigde dienstverlening na drie maanden evalueren.