Ga naar de inhoud

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Iedereen wil zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen en meedoen in de samenleving.  De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) helpt daarbij. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo.

Taxipas aanvragen

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Hoe lang duurt een aanvraag voor een taxi-pas?
  • Nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen, streven wij ernaar deze binnen 2 weken te behandelen. Bij akkoord vragen wij Regiotaxi een taxipas voor u te maken. Zodra wij de Regiotaxi hiervoor opdracht hebben gegeven, informeren wij u hierover. 
  •  Uw aanvraag wordt overgedragen aan de Regiotaxi. Zij sturen uw taxipas binnen 6 weken naar u toe.  

    Wij begrijpen dat wachten soms lang duurt. Helaas hebben wij geen invloed op de verwerkingstijd van de Regiotaxi.  Meer informatie en de tarieven voor regiotaxivervoer vindt u op de website van aan-z. Voor het bovenregionale vervoer kunt u een Valys-pas aanvragen via www.valys.nl. 

  • Van de persoon waarvoor u deze aanvraag doet
    Geslacht
    Naam(Vereist)
    Adres(Vereist)
    Als u een melding maakt voor iemand anders, dan kunt u ervoor kiezen om uw eigen contactgegevens te vermelden. Wij willen dan ook graag weten welke relatie u heeft met degene waarvoor u een melding maakt. Vermeld, indien van toepassing, hieronder uw naam en relatie.
    Is uw aandoening of handicap van tijdelijke aard?(Vereist)

    Jeugdmelding

    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    Van degene waarvoor u een melding maakt.
    Geslacht(Vereist)
    Naam(Vereist)
    Adres(Vereist)
    Max. bestandsgrootte: 64 MB.
    Vul hier het telefoonnummer in, waarop wij contact met u kunnen opnemen
    Voorbeelden om uw relatie te omschrijven kunnen zijn: moeder, zoon, echtgenoot, buurvrouw enz.
    Als u een bevestiging wilt ontvangen van deze melding, vul dan hier het e-mailadres in waarop wij u mogen mailen

    Signaal beschermd wonen

    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    Om in aanmerking te komen voor Beschermd Wonen, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
  • U heeft psychische en/of psychosociale problemen, waardoor het moeilijk is om zelfstandig in de samenleving te functioneren.
  • Er is een behoefte om te wonen in een instelling, waar toezicht en begeleiding aanwezig zijn. Of:
  • Er is een behoefte om te wonen in een accommodatie of in een groep appartementen die volledig worden beheerd door de aanbieder van Beschermd Wonen (bijvoorbeeld een zorgorganisatie). Dit moet een therapeutische omgeving zijn, waar zorg, begeleiding en toezicht 24 uur per dag aanwezig of oproepbaar zijn. Of:
  • Er is een behoefte aan intensieve begeleiding thuis. Dit is ambulante ondersteuning voor mensen met psychiatrische kwetsbaarheid, waarbij toezicht en ondersteuning altijd bereikbaar zijn. De opties zijn bedoeld om:
  • Zelfredzaamheid en deelname aan de samenleving te bevorderen.
  • Het psychisch en sociaal functioneren te verbeteren.
  • Een psychiatrische aandoening te stabiliseren.
  • Verwaarlozing of overlast in de samenleving te voorkomen.
  • Gevaar voor uzelf of anderen te voorkomen. Via dit formulier kunt u een signaal doorgeven voor iemand die hulp nodig heeft vanuit Beschermd Wonen.
  • Van degene waarvoor u een melding maakt.
    Geslacht(Vereist)
    Naam(Vereist)
    Adres(Vereist)
    Zo ja, welke organisatie en wie is uw contactpersoon?
    Max. bestandsgrootte: 64 MB.
    Wij nemen telefonisch contact op. Daarom hebben wij een telefoonnummer nodig waarop wij tijdens kantooruren mogen bellen, voor informatie of om een afspraak te maken voor een huisbezoek.  Als u een melding maakt voor iemand anders, dan kunt u ervoor kiezen om hieronder uw eigen contactgegevens te vermelden. Wij willen dan ook graag weten welke relatie u heeft met degene waarvoor u een melding maakt.
    Voorbeelden om uw relatie te omschrijven kunnen zijn: moeder, zoon, echtgenoot, buurvrouw enz.
    Als u een bevestiging wilt ontvangen van deze melding, vul dan hier het e-mailadres in waarop wij u mogen mailen.
    Uw Beschermd Wonen signaal komt automatisch per e-mail binnen bij aan-z. Vervolgens vinden hier, waar mogelijk binnen 8 weken, de volgende stappen plaats:
    1. Een Wmo-consulent van aan-z neemt zo snel mogelijk contact met u of uw zorgverlener op. In dit gesprek vindt de eerste toetsing plaats gericht op de wettelijke kaders van Beschermd Wonen. Ook wordt er beoordeeld of er sprake van spoed is in uw situatie.
    2. De Wmo-consulent plant samen met u, uw eventuele cliëntondersteuner of uw huidige zorgaanbieder een intake gesprek. Tip: Vraag iemand bij het gesprek aanwezig te zijn. Er wordt veel besproken en dan is het goed als een vertrouwd persoon meeluistert en meepraat.
    3. Tijdens dit gesprek wordt uw situatie en uw hulpvraag besproken. Aan de hand van dit gesprek wordt er eventueel samen met u een afwegingskader Beschermd Wonen ingevuld.
    4. Aan de hand van het afwegingskader wordt er een vermoeden voor noodzaak Beschermd Wonen aangegeven en wordt er een melding Beschermd Wonen opgesteld.
    5. Na uw ondertekening van dit formulier wordt het onderzoek Beschermd Wonen opgestart. Dit gebeurt aan de hand van het opstellen van een ondersteuningsplan samen met u en uw eventuele zorgverlener. Dit ondersteuningsplan is uw officiële aanvraag voor Beschermd Wonen.
    6. Na ontvangst van een ondertekend ondersteuningsplan gaat aan-z over tot het nemen van een besluit. Dit besluit ontvangt u binnen 2 weken per post.
    7. Wanneer u het niet eens bent met het besluit dan kunt u binnen 6 weken een bezwaar indienen bij de gemeente Terneuzen. De voorwaarden vindt u in de brief over het besluit.

    Waar kunt u terecht voor Wmo-hulp?

    Als u in aanmerking wilt komen voor hulp kunt u dit melden bij aan-z. Een medewerker van aan-z begint zo snel mogelijk met een onderzoek naar uw hulpvraag. Dit onderzoek mag niet langer duren dan zes weken. Na het onderzoek kunt u een aanvraag indienen. Het college neemt binnen twee weken een besluit op uw aanvraag. Over het besluit krijgt u een brief.

    Voor vragen met betrekking tot de Wmo kunt u terecht op de website van aan-z of contact opnemen met aan-z op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur via telefoonnummer 0115 – 56 30 15.

    Als u digitaal een aanvraag, wijziging of verlenging wilt doorgeven, gebruik dan een van de buttons ‘Wmo- of jeugdmelding doen’ of ‘Signaal beschermd wonen’.

    Welke hulp valt onder de Wmo?

    De Wmo regelt vooral de hulp voor mensen die (nog) thuis wonen zoals:

    • Hulpmiddelen (zoals een rolstoel)
    • Vervoersvoorzieningen (zoals collectief vervoer, scootmobiel)
    • Hulp in het huishouden
    • Begeleiding
    • Dagbesteding
    • Beschermd wonen

    Verpleging valt onder de Zorgverzekeringswet. U kunt verpleging aanvragen bij uw zorgverzekeraar.

    Blijvend intensieve zorg, 24 uur per dag, valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz). U doet een aanvraag bij het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). Het CIZ onderzoekt of u in aanmerking komt.

    Eigen bijdrage – abonnementstarief

    De eigen bijdrage voor een maatwerkvoorziening hulp en ondersteuning vanuit de Wmo is maximaal € 21,00 per maand. Dit noemen we het abonnementstarief.

    U moet de eigen bijdrage betalen aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Hiervoor ontvangt u van het CAK een rekening. Meer informatie vindt u op de website van het CAK.

    Als u een laag inkomen heeft, dan kunt u de eigen bijdrage terug krijgen. Hiervoor sluit u een collectieve ziektekostenverzekering af via de gemeente.

    Zorg in natura of persoonsgebonden budget?

    Zorg in natura betekent dat u hulp of ondersteuning krijgt van een zorgverlener die een contract heeft met de gemeente. Deze zorgverlener gaat samen met u aan de slag.

    Kiest u voor een pgb, dan regelt u alles zelf. Zo kunt u zorg inkopen bij zorgverleners waar de gemeente geen contract mee heeft. Twijfelt u of een pgb wel bij u past? Doe dan de pgb-test van Per Saldo. Dit is de belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget.

    Tarieven 2025

    ProductZIN 1-1-2025PGB 1-1-2025Eenheid
    Huishoudelijke hulp€ 36,00€ 20,99Uur
    Individuele begeleiding€ 66,00 € 49,50Uur
    Individuele begeleiding Sociaal Netwerk € 24,40Uur
    Specialistische individuele begeleiding€ 109,80€ 82,35Uur
    Reguliere dagbesteding € 48,60€ 36,45Dagdeel
    Gespecialiseerde dagbesteding€ 73,95€ 55,46Dagdeel
    Kortdurend verblijf € 223,98€ 167,99Dag
    Beschermd wonenVastgesteld door centrumgemeente VlissingenMaximaal 100% van het tarief zorg in natura 

    Tarieven niet-professionele dienstverlening pgb 

    Begeleiding1-7-20251-7-2026
    cao-uurloon€ 21,05€ 21,79
    cao-uurloon inclusief vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren€ 26,02€ 26,94
    Hulp bij het huishouden1-7-20251-7-2026
    cao-uurloon€ 17,65€ 18,27
    cao-uurloon inclusief vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren€ 21,82€ 22,58

    Beschermd Wonen

    Beschermd wonen is er voor volwassen mensen met psychische of ernstige psychosociale problemen, die tijdelijk niet zelfstandig kunnen wonen. Ook niet met hulp van familie en vrienden of met de begeleiding van een hulpverlener.
    Een instelling voor beschermd wonen biedt deze mensen een veilige woonomgeving en begeleiding bij dagelijkse activiteiten. Met hulp vanuit Beschermd wonen kunnen mensen mee blijven doen in de samenleving en op termijn weer zelfstandig wonen.

    Om in aanmerking te komen voor Beschermd Wonen, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • U heeft psychische en/of psychosociale problemen, waardoor het moeilijk is om zelfstandig in de samenleving te functioneren.
    • Er is een behoefte om te wonen in een instelling, waar toezicht en begeleiding aanwezig zijn. Of:
    • Er is een behoefte om te wonen in een accommodatie of in een groep appartementen die volledig worden beheerd door de aanbieder van Beschermd Wonen (bijvoorbeeld een zorgorganisatie). Dit moet een therapeutische omgeving zijn, waar zorg, begeleiding en toezicht 24 uur per dag aanwezig of oproepbaar zijn. Of:
    • Er is een behoefte aan intensieve begeleiding thuis. Dit is ambulante ondersteuning voor mensen met psychiatrische kwetsbaarheid, waarbij toezicht en ondersteuning altijd bereikbaar zijn.

    De opties zijn bedoeld om:

    • Zelfredzaamheid en deelname aan de samenleving te bevorderen.
    • Het psychisch en sociaal functioneren te verbeteren.
    • Een psychiatrische aandoening te stabiliseren.
    • Verwaarlozing of overlast in de samenleving te voorkomen.
    • Gevaar voor uzelf of anderen te voorkomen.

    Als u niet voldoet aan de voorwaarden van Beschermd Wonen maar toch denkt ondersteuning vanuit de Wmo nodig te hebben kunt u hierover informatie vragen bij het Wmo-loket van aan-z. Of u kunt een Wmo-melding doen via de button ‘Wmo- of Jeugdmelding doen’.

    Onafhankelijke cliëntondersteuning

    Een cliënt­ondersteuner biedt een luisterend oor en helpt jou de weg te vnden in regels en organisaties. Iedere Nederlander heeft recht op cliënt­ondersteuning. Dit is in de wet geregeld. Cliënt­ondersteuning is gratis. 

    Aan-z biedt cliënt­ondersteuning aan. Aan-z kan u ook meer vertellen over (andere vormen van) cliënt­ondersteuning. 

    Persoonlijk plan

    Een persoonlijk plan is een document waarin u vastlegt welke problemen u ervaart. En welke oplossingen, zorg en ondersteuning daarbij passen. Het is een hulpmiddel om na te denken over wat voor ondersteuning u nodig heeft. Een persoonlijk plan maken is niet verplicht.

    U kunt een persoonlijk plan maken als u een Wmo-melding doet. U moet het plan inleveren binnen zeven dagen nadat u deze Wmo-melding heeft gedaan. Als u het plan op tijd inlevert kunnen we uw plan betrekken bij ons onderzoek. Maar ook bij het gesprek dat we met u hebben. Het is daarom handig om al met het persoonlijk plan te beginnen voordat u een melding doet. Dan heeft u er meer tijd voor.

    Door een vragenlijst in te vullen over uw leven kunt u gemakkelijk een overzicht krijgen van wat er speelt. Op Zozorgik.nl en Per Saldo vindt u voorbeelden van zo’n vragenlijst. Dat kan handig zijn bij het maken van uw persoonlijk plan.

    Privacy

    Na aanmelding verwerkt aan-z uw gegevens. De gegevens die aan-z vastlegt zijn nodig om te bepalen welke hulpverlening u nodig heeft, en om deze uit te voeren. aan-z verwerkt uw gegevens volgens de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wmo. Op de website van aan-z over privacy en gegevensverwerking kunt u meer lezen over hoe zij omgaan met uw gegevens.

    Uiteraard houden we ons als gemeente ook aan alle privacy wet- en regelgeving. 

    Klachten en bezwaren

    Als u niet tevreden bent over de manier waarop u wordt geholpen bespreekt u dit met uw zorg- of hulpverlener. Als u er samen niet uitkomt, kunt u een klacht indienen bij de organisatie waar uw zorg- of hulpverlener werkt.

    Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente over uw zorg? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken binnen zes weken na de verzenddatum van de beslissing.

    Tijdelijke hulpmiddelen

    Vegro kan zorgen voor tijdelijke hulpmiddelen. Bijvoorbeeld als u herstelt van een operatie of ongeval.

    The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.