Commissies en inspreken
Raadscommissies
De raadscommissies helpen de gemeenteraad bij het voorbereiden van besluiten. Ze geven advies over de gegeven inlichtingen en het gevoerde bestuur. Hiermee bedoelen we adviseren over voorstellen of andere onderwerpen op de agenda. Soms is extra bespreking in de raadsvergadering nodig, soms niet. Ook praten de commissies met de burgemeester en wethouders over het beleid en de informatie die zij geven.
De samenstelling van raadscommissies staat niet vast. Elke partij kiest zelf welke leden of fractievolgers meedoen aan een vergadering. De raadscommissie heeft een raadslid als voorzitter.
Elke commissie heeft een eigen griffier (commissiegriffier). De commissiegriffier helpt en ondersteunt de raadscommissie.
De gemeente Terneuzen heeft 3 raadscommissies:
Vergaderingen
- De raadscommissies vergaderen twee weken vóór de raadsvergadering.
- De vergaderingen worden aangekondigd in het Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad, op de website en op onze sociale media.
- De raadscommissie vergadert in de raadzaal van het stadhuis in Terneuzen.
- De vergaderingen zijn openbaar en beginnen om 19.30 uur, behalve als we vooraf iets anders melden.
- De stukken voor de commissievergadering staan een week van tevoren op onze website.
- Iedereen is welkom als gast op de publieke tribune. U hoeft zich niet aan te melden.
Inspreken
Wilt u iets zeggen tegen een raadscommissie? Dat kan! U mag inspreken over onderwerpen waar de raadscommissie over gaat. Het onderwerp hoeft niet op de agenda te staan. Inspreken tijdens een raadsvergadering is niet mogelijk.
Alle commissievergaderingen zijn openbaar. Uw bijdrage is dus ook openbaar. De vergaderingen zijn live te zien en later terug te kijken.
Wilt u niet in beeld komen? Dan kunt u ook een brief of e-mail sturen naar griffier@terneuzen.nl.
U mag niet over alles inspreken
In sommige gevallen mag u niet inspreken. Dat geldt voor:
- benoemingen, keuzes, voordrachten of aanbevelingen van personen
- besluiten waartegen bezwaar of beroep openstaat of heeft opengestaan
- gedrag waarover u een klacht kunt indienen
Aanmelden
Staat uw onderwerp niet op de agenda? Meld u minstens 24 uur van tevoren aan via griffier@terneuzen.nl. Vermeld uw naam, adres, telefoonnummer en het onderwerp.
Staat uw onderwerp wél op de agenda? U kunt zich tot vlak voor de vergadering melden bij de commissiegriffier. Wij adviseren u om dit eerder te doen en u tijdig aan te melden via griffier@terneuzen.nl. Dan kan de griffie u voorbereiden over het inspreken. Vermeld daarbij uw naam, adres, telefoonnummer en het onderwerp. Geef aan over welk agendapunt u wilt spreken.
Spreektijd
U mag maximaal 5 minuten spreken. In totaal is er 30 minuten spreektijd. Zijn er meer dan 6 sprekers? Dan verdelen we de tijd eerlijk.
5 minuten is kort. Test uw verhaal van tevoren, zodat u zeker weet dat u alles kunt zeggen. Eén A4-tje tekst is ongeveer 5 minuten spreektijd.
Wilt u uw tekst of documenten delen met de raad? Mail deze dan naar griffier@terneuzen.nl. Ze worden na de vergadering bij de stukken geplaatst.
Tijdens de vergadering
U mag plaatsnemen op de publieke tribune. De voorzitter zegt wanneer u aan de beurt bent.
Spreekt u namens een groep of organisatie? Geef dit dan aan.
Na het inspreken mogen commissieleden vragen aan u stellen. Daarna bespreken zij het onderwerp verder. U mag daar niet aan meedoen.
Als u inspreekt, bent u te gast bij de raadscommissie. Er zijn regels voor hoe we met elkaar omgaan. Deze gelden ook voor u:
- Spreek raadsleden en collegeleden niet aan met hun voornaam.
- Noem geen namen van ambtenaren.
- Beledig niemand en gebruik nette taal.
- Spreek via de voorzitter. De voorzitter geeft u het woord.
De regels zijn er om het gesprek netjes en inhoudelijk te houden. Als het nodig is, kan de voorzitter ingrijpen om de orde te bewaren.