Informatie Coronavirus (Covid-19)

Volg hier de laatste ontwikkelingen over het Corona-virus

Informatie van de overheid in eenvoudige taal
Klachten? Maak een afspraak voor een coronatest

Heeft u klachten zoals verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak en reuk? Maak dan zo snel mogelijk een afspraak voor een test. Zo controleren we de verspreiding van het virus en beschermen we elkaar.

Op de website van Rijksoverheid leest u meer over de coronatest.

Heeft u andere vragen over het coronavirus? Bel dan naar 0800-1351.

Reisadviezen

Voorkom vervelende verrassingen op reis. Check voor vertrek alle risico’s en andere belangrijke informatie in het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Informatie van de Rijksoverheid

De meest recente informatie, vragen en antwoorden vindt u op de website van Rijksoverheid.
Heeft u vragen? Bel dan het landelijk informatienummer: 0800 - 1351

Het ministerie van VWS ontwikkelde de app CoronaMelder. Deze app meldt of u in de buurt bent geweest van iemand die na een test corona blijkt te hebben.

Regionale aanpak na de gedeeltelijke lockdown – de routekaart

Als het kabinet besluit om te stoppen met landelijk geldende maatregelen dan geldt weer de regionale aanpak. De routekaart biedt hierbij perspectief. Per risiconiveau staat beschreven welke maatregelen in een regio minimaal gelden. Lokaal of regionaal kunnen aanvullend nog strengere maatregelen gelden. 
Bekijk hier de toegankelijke versie van de routekaart.

Informatie voor ondernemers

Het coronavirus kan gevolgen hebben voor uw bedrijf en uw werknemers. U kunt zich voorbereiden op mogelijke bedrijfsrisco’s. Op deze pagina staat alle informatie voor u als ondernemer. U leest hier waar u rekening mee kunt houden. En bij welke overheidsorganisaties u terecht kunt voor advies of om zaken te regelen.

Zeeuwse aanpak - Zeelandveilig

De Zeeuwse aanpak van het Coronavirus staat op de website van Zeelandveilig Op deze website vindt u ook de veelgestelde vragen voor Zeeland en het coronavirus.

U kunt op deze website de laatste stand van zaken in Zeeland lezen op het liveblog.

Nieuwsberichten
Coronadashboard Terneuzen

Het dashboard coronavirus geeft informatie over de ontwikkeling van het coronavirus in Nederland.

Maatregelen in de gemeente

Momenteel geldt deze noodverordering:

Noodverordening veiligheidsregio Zeeland

Mondkapjes verplicht bij bezoek aan het stadhuis en Sportcentrum Vliegende Vaart

De gemeente Terneuzen stelt het dragen van mondkapjes verplicht in de eigen publieke binnenruimten in het stadhuis en in Sportcentrum Vliegende Vaart. Deze verplichting geldt voor zowel medewerkers als bezoekers vanaf 13 jaar. Medewerkers die achter het veiligheidsscherm aan de balie zitten hoeven geen mondkapje te dragen. Lees meer.

 

Onderwijs en kinderopvang

Op de website van Rijksoverheid vindt u informatie en veelgestelde vragen voor ouders, scholieren, scholen en kinderopvangorganisaties.

Staat uw vraag er niet bij? Stel deze dan via het contactformulier. Of bel het landelijk informatienummer 0800 - 1351

Sport
Overzicht ziekenhuisopnames in Nederland per 100.000 inwoners

U kunt de cijfers per gemeente dagelijks terugvinden op de website van het RIVM. Per 31 maart heeft het RIVM gekozen voor een andere manier van presenteren van de cijfers. De coronakaart is vanaf die dag gewijzigd naar het aantal opgenomen patiënten in het ziekenhuis per 100.000 inwoners. De verspreiding op deze kaart laat de woonplaats van de patiënten zien.

Information in English and a lot of other languages

For the most up-to-date information about the virus please see government.nl.

Frequently asked questions about the coronavirus for employees in English and other languages.

Information in English, en Espanol, auf Deutsch, en Francais and other languages.

Residents with questions can contact rivm.nl

If you have any further questions, please call the national information line: 0800-1351

Corona Helpdesk voor statushouders

De meeste informatie over Corona is in het Nederlands. Onder 100.000 nieuwkomers zijn er nog veel mensen die onvoldoende de taal beheersen. Het is belangrijk dat iedereen in Nederland de juiste informatie krijgt.

Hoe werkt het?
Nieuwkomers kunnen telefonisch hun vragen stellen in het Arabisch of Tigrinya.
De Helpdesk is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 14.00 en 16.00 uur via telefoonnummer 085 - 58 0 88 00.

Indien de medewerker niet direct antwoord kan geven, dan worden ze teruggebeld door het specialistenteam van CAS Help Desk.

 

19 maart 2020, YouTube filmpje, 4:07

 

Lees hier de tekst van de toespraak van burgemeester Jan Lonink.