Met hart voor zijn klanten gaat Nimna voor het hoogst haalbare
Als consulent statushouders staat Nimna Hettiarachchi continu voor de nodige uitdaging. Het vinden van woningen, maar ook het regelen van scholing tot werk en inkomen voor deze doelgroep vraagt veel inzet en overgave. “Het is een complex onderwerp met pittige doelstellingen. En altijd in samenspel met andere partijen, zoals de woningcorporaties. Want ook onze eigen inwoners willen we aan een woning helpen.”
Vanaf het moment dat een asielzoeker in een asielzoekerscentrum (azc) een verblijfstatus krijgt, is het een statushouder. Een statushouder mag voor een bepaalde tijd van vijf jaar in Nederland verblijven. In die periode koppelt het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) de statushouder aan een gemeente. En dan komt Nimna in beeld. “Ik maak de mensen mee vanaf hun eerste intake. Ze spreken dan vaak nog geen woord Nederlands. En ik neem pas een paar jaar later afscheid. Dan zijn ze klaar met hun inburgering en help ik ze met werk te zoeken. Dat geeft energie!” Door dit werk te doen, geeft Nimna invulling aan zijn sociale kant. En die wilde hij na zijn studie rechten maar al te graag inzetten. “De mensen regelmatig spreken en een band opbouwen is een echte toevoeging aan mijn werk.”
Torenhoge taakstelling
Overvolle azc’s leidden tot de torenhoge taakstelling van het Rijk om dit jaar voor 121 statushouders een woning te vinden. “We hebben daardoor genoeg werk te doen, maar lopen aan de andere kant tegen de woningkrapte aan. Zeeuws-Vlaanderen is daarin geen uitzondering op de rest van Nederland.” Tijd dus voor Nimna om zijn creativiteit aan te spreken. “We speuren steeds naar mogelijkheden en als we een kans zien, proberen we die te grijpen.” Of hij trots is op de resultaten die hij met zijn team boekt, hoef je hem geen twee keer te vragen. “Wij doen er alles aan om de taakstelling te behalen en hebben goede uitstroomcijfers van onze klanten.”
Eén team, één taak
Dat betekent dat Nimna samen met zijn teamleden Dominique en Astrid echt alles op alles zet om de doelstellingen te halen. Ook al is dat geen makkelijke en soms zelfs onhaalbare klus. Teamwork staat daarom hoog in het vaandel: één team, één taak! “Met zijn drieën hebben we de boel goed op orde. Dat komt omdat we korte lijntjes met elkaar hebben en snel overleggen. We zijn nooit te beroerd om een extra meter te lopen voor de ander. Die goodwill kom je heel ver mee. Dat merk je in de praktijk ook als er bijvoorbeeld iemand vrij wilt.” Ook met de woningcorporaties onderhouden ze nauwe banden. “We hebben korte lijntjes met de woningcorporaties in Zeeuws-Vlaanderen. Die samenwerking is heel goed en willen we graag zo houden.”
De ene na de andere uitdaging
De fijne collega’s en het uitdagende werk waren voor Nimna twee redenen om bij ons te blijven. Naast de taakstelling zijn er namelijk nog veel meer uitdagingen, zoals de veranderende wetgeving. “Neem bijvoorbeeld de wet Inburgering. Hoe implementeer je die in de praktijk? Stel je voor, je gaat van drie dagen scholing naar vijf dagen scholing. Daar moeten we een hoop voor regelen, zoals vervoer en kinderopvang. Maar er moeten ook genoeg leraren zijn.” Dat kost Nimna veel schakel- en overlegtijd. Gelukkig is er ook ruimte voor bijscholingsmomenten en bijvoorbeeld het inburgeringscafé. “Iemand van het ministerie en van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers geven dan het complete verhaal. Dat is altijd erg leerzaam.”