Straatnamen
Het College van Burgemeester en Wethouders geeft nieuwe straten een naam. De straatnamencommissie adviseert daarbij. Deze commissie komt één- tot tweemaal per jaar bij elkaar.
Er is een register met alle bestaande straatnamen van de gemeente . Dit register kunt u bekijken op afspraak. Voor het maken van een afspraak kunt u contact met ons opnemen. Neem contact met ons op. In de toekomst komt dit register ook digitaal beschikbaar.
Legt de gemeente bij u in de buurt nieuwe straten aan? Of staat de naam van een bestaande straat ter discussie? Wilt u uw mening geven over de naam die een bepaalde straat krijgt? Dan kunt u een voorstel voor de straatnaam bij ons indienen.
Voorstel indienen
In uw voorstel voor de straatnaam (of –namen) geeft u duidelijk aan waarom u deze naam aanbeveelt. U kunt uw voorstel via het contactformulier indienen. Een voorstel kunt u ook toesturen via een brief. Ter verduidelijking kunt u een plattegrond toevoegen. Het College van Burgemeester en Wethouders bepaalt uiteindelijk welke straatnaam (of -namen) ingevoerd worden.
Voorwaarden
Een straatnaam moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- De naam moet duidelijk, niet te lang en herkenbaar zijn;
- De straat moet in de openbare ruimte liggen;
- De naam mag niet al in gebruik zijn in de gemeente;
- De straatnaam moet passen bij de omgeving. Denk hierbij aan themawijken, zoals een 'bloemenbuurt' of een 'schilderwijk';
- Bij namen van personen geldt:
- De persoon is al langere tijd overleden (geldt overigens niet voor leden van het Koninklijk Huis)
- De persoon is algemeen (h)erkend door verschillende maatschappelijke groepen uit de lokale bevolking.
Een kapot straatnaambord (of ander verkeersbord) meldt u als een Melding Openbare Ruimte. Doe een Melding Openbare Ruimte.